Werken aan eenheid

van gereformeerde - 3FvE of WS - kerken en groepen in Nederland e.o.

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Artikelen Weblog Publiek gekwetst en de andere wang

Publiek gekwetst en de andere wang

E-mailadres Afdrukken PDF
Gebruikerswaardering: / 0
LaagsteHoogste 

Inleiding
Op 30 oktober 2012 plaatste ik de volgende tweet op internet:

WerkenAanEenheid @WerkenAnEenheid
Als je niet meer gemotiveerd bent voor de tweede eredienst, is het tijd om je te bekeren.

Daarop kreeg ik een paar seconden later de volgende reactie van theoloog Jaap Marinus. Hij is (bijna?) klaar met de opleiding theologie aan de Christelijke Hogeschool Ede. Hij noemt zich nog orthodox. Samen met een Erik Drenth (vrijzinnig theoloog) onderhouden zij de website www.staatgeschreven.nl. Jaap Marinus twitterde:

Jaap Marinus @JaapMarinus
Werken aan eenheid? RT @WerkenAnEenheid: Als je niet meer gemotiveerd bent voor de tweede eredienst, is het tijd om je te bekeren.

en vervolgens van een andere twitteraar

goedgelovig @goedgelovig
@JaapMarinus
@WerkenAnEenheid Ze kunnen dat gereformeerde initiatief beter #werkenaanverdeeldheid noemen.

waarop Jaap Marinus reageerde

Jaap Marinus @JaapMarinus
@goedgelovig
@WerkenAnEenheid inderdaad. Van zulke tweets ga ik echt over mijn nek...

Enkele twitteraars hebben mij daarop ontvolgd. Nu had ik wel verwacht dat pittige tweets weerstand oproepen, maar niet in deze mate en al helemaal niet uit deze kringen. Ik had eerder verwacht dat men in deze kringen welk geloof dan ook zou respecteren: ieder z'n eigen geloof. Maar in dit geval blijkt de grens van tolerantie en verdraagzaamheid te zijn overschreden.

Ik heb maar even gewacht met reageren: wie weet komt hij nog terug op deze tweet, of wordt hij door anderen daarop aangesproken. Maar niets daarvan, het werd nog erger.

Op 1 november twitterde Jaap Marinus:

Jaap Marinus @JaapMarinus
Twitter: het ontvolgen van dit soort onzin. RT @WerkenAnEenheid: Secularisatie: het inwisselen van vaste zekerheden voor schijnzekerheden.

Alain Verheij (theologiestudent en blogger die onlangs is afgestudeerd aan het Nederlands Gereformeerde Seminarium) twitterde na mijn tweet van 1 november 'Secularisatie: het inwisselen van vaste zekerheden voor schijnzekerheden.':

Alain Verheij @AlainVerheij
@JaapMarinus
ik wilde 't net ook al gaan tweeten. Werken aan eenheid door gezamenlijke vijand te zoeken, ha! @WerkenAnEenheid

en

Alain Verheij @AlainVerheij
@JaapMarinus
die van 30/10 is ook sterk. @WerkenAnEenheid

waarop Jaap Marinus reageert met:

Jaap Marinus @JaapMarinus
@AlainVerheij
jep... die stipte ik toen ook al even aan ;)

Al overwegende hoe ik zou reageren, zonder dat er op mijn tweets inhoudelijk is ingegaan volgden op 2 november:

Jaap Marinus @JaapMarinus
Haha: "Omdat @JosDouma 2.433 volgers heeft, kunnen al die volgers met 1 muisklik het artikel lezen." http://bit.ly/YdaD1w (1/2)

en

Jaap Marinus @JaapMarinus
Haha: "Binnen 13 minuten hebben al 35 mensen het artikel gelezen!" @WerkenAnEenheid (2/2)

Hoe nu te reageren op dit soort reacties? Op hun websites had ik de indruk gekregen dat ze openstaan voor van alles, maar blijkbaar is hier voor hen een grens overschreden. Jaap Marinus geeft publiek aan dat hij over z'n nek gaat van de tweet 'Als je niet meer gemotiveerd bent voor de tweede eredienst, is het tijd om je te bekeren' en roept impliciet op om @werkenaneenheid te ontvolgen, Alain Verheij steunt hem en poneert een vooroordeel als zouden we een gezamenlijke vijand zoeken. En notabene nadat Jaap Marinus mij is ontvolgd - ik dacht nog: die zie ik nooit meer terug -, keert hij een dag later toch nog even terug naar deze website en citeert een paar zinnen van mijn website om Werkenaaneenheid nog even publiek belachelijk te maken !

Bij mij hebben deze reacties boosheid en verdriet opgeroepen. Vanuit deze emoties had ik hen kunnen confronteren met wat ze zelf - volgens hun websites - voorstaan, maar wat voor zin heeft dat? Mijn tweets hebben blijkbaar iets geraakt dat heel diep ligt bij hen.

Ik zou ook kunnen reageren met: ik keer m'n andere wang toe, maar dan heb ik wellicht volgens hen een vijandbeeld gecreëerd of ga ik op in een slachtofferrol.

Inhoudelijk kan ik er ook niet op ingaan want er is geen inhoudelijke reactie van hen. Zo ver staat dit blijkbaar van hen af en tegelijkertijd zo dichtbij. Ik zou misschien alleen kunnen constateren dat er hier een heel gevoelige snaar is geraakt die niet nogmaals geraakt wil worden. Hoe zinvol is het om überhaupt met hen in discussie te gaan die in een heel andere wereld leven (wat zij wellicht ook van mij zullen zeggen)? Bij deze adviseer ik hen om in verband met hun allergie mijn tweets niet meer te lezen, want de tweets worden er niets anders door.

Ik denk toch dat dit de beste reactie is:

@JaapMarinus, @AlainVerheij @goedgelovig Bij deze keer ik jullie mijn andere wang toe. Ter info: @JosDouma

en zou jullie willen vragen om eens iets te schrijven welke normen jullie hanteren voor de omgang met 'andersgelovigen', als die jullie zo kunnen raken dat bepaalde uitlatingen grote weerstand teweegbrengen en/of jullie de tweets helemaal niet begrijpen. Ik heb in elk geval de indruk gekregen dat mijn tweets jullie comfort zone wellicht iets te ruw hebben doorbroken.

Johan Trip

Laatst aangepast op zaterdag 03 november 2012 00:13  

Nieuws

Boekaankondiging Gelukkig geen mythe - ds. Rob Visser

Boekaankondiging Gelukkig geen mythe - ds. Rob Visser

Als alles goed is zal half september het boek over Genesis 1-11 beschikbaar zijn. De titel is; Gelukkig geen mythe. In dit boek wordt Genesis 1-11 vers voor vers besproken. Deze hoofdstukken zijn... [More...]

Ds. E. Heres - Lucy of Adam

Een andere 'hermeneutische lens' De aanvallen op het scheppingsgeloof dat gebaseerd is op het geopenbaarde Woord van God worden steeds heftiger.  Het boek dat in deze maanden veel aandacht krijgt... [More...]

De ICRC schorst de GKv als lid

De ICRC schorst de GKv als lid

De ICRC (International Conference of Reformed Churches) te Jordan (Ontaria, Canada) heeft vandaag, 17 juli 2017, besloten om de GKv (Gereformeerde kerken vrijgemaakt) als lid te schorsen... [More...]

Di. Alko Driest, Jan Haveman, Pieter Schelling en Aryjan Hendriks...

UPDATE 20-07-2017 Emeritus ds. Alko Driest en ds. Jan Haveman mailden op 13 juli een brief naar alle kerkenraden in Noord-Nederland met de vraag om in ieder geval tot de eerstkomende Generale... [More...]

Referaat ds. H.G. Gunnink d.d. 12 juli 2017

Voorlichting, bijeenkomst Bedum (Maranathakerk, Grotestraat) De bijgevoegde presentatie is zakelijk van opzet. Daarom is het belangrijk om geen moment te vergeten, dat het gaat over voluit... [More...]

Boekbespreking 'HIJ en wij' - van ds. E. Hoogendoorn

In Weerklank - een gereformeerd maandblad uit de GKN - jaargang 5 nr. 3 schreef ds. E. Hoogendoorn onderstaande boekbespreking van 'HIJ en wij' met de ondertitel ‘Oriëntatie in de actuele situatie... [More...]

Onze ervaring tot hermeneutische sleutels geworden - boekbesprekingen...

Update 14/12: Dr. Hans Burger mailde mij dat in onderstaand artikel de weergave van zijn positie zoals hij die in Cruciaal verwoordt, onjuist is. Ik kom daar nog op terug. CGK Prof.dr. H.J.... [More...]

Enquete

Predikanten, ouderlingen en diakenen zijn in belijdende gereformeerde kerken gebonden aan
 

Nieuwsbrief

Naam:

E-mail:

Gereformeerd?

Grondlijnen in de liturgie (Ds.dr. R.D. Anderson)

Op zijn weblog anderson.modelcrafts.eu vonden we een artikel (laatste wijziging 12 september 2012) van ds. Andersen (FRCA) over de grondlijnen van de liturgie. Enkele citaten: Als inleiding wil ik... [More...]

De GKN zetten het gesprek voort met DGK over functioneren fundament...

De GKN hebben op de Generale Synode d.d. 18 maart 2017 besloten om het oriënterende gesprek met DGK voort te zetten. Nu samen met afgevaardigden van DGK op 17 februari jl. is vastgesteld dat alleen... [More...]

Blijdschap over positief gesprek DGK en GKN 17 februari

Positief gesprek geeft openingen!Op 17 februari 2017 hebben afgevaardigden van DGK (De Gereformeerde Kerken) en GKN (Gereformeerde Kerken Nederland) de tot nu toe gevoerde briefwisseling besproken en... [More...]

Betekenis van het besluit van de GKN over het spreken met de DGK -...

Ik wil graag reageren op wat broeder Trip over dit besluit heeft geschreven. Om zo onnodige obstakels en misverstanden die een eigen leven gaan leiden weg te nemen.   Ook om te laten zien dat de... [More...]

GKN willen uitgestoken hand DGK opnieuw onderzoeken

Een zeer teleurstellend bericht bereikte ons zaterdagavond via de nieuwsbrief van eeninwaarheid.info. De Synode van de GKN heeft besloten om de brief van de GKN aan DGK d.d. 12 maart 2016 toe te... [More...]

De zekerheid van het geloof vs Westminster studie deputaten BBK DGK

In 2014 hebben deputaten BBK (Betrekkingen Buitenlandse Kerken) opdracht gekregen van De Gereformeerde Kerken (DGK) i.c. van de Generale Synode Hasselt 2010-2011 om grondig studie te verrichten... [More...]

Presbyterianisme en de toegang tot het Heilig Avondmaal versus Westminster meerderheidsrapport BBK DGK

Presbyterianisme en de toegang tot het Heilig Avondmaal versus...

. Ds. Bredenhof - sinds maanden een pastor van de FRCA, Tasmania, Australia - is nog steeds bezig om zich in te werken in de Australische context. Onlangs las hij een autobiografie van J. Graham... [More...]

Ketter!

Ketter!

Dr. Wes Bredenhof, predikant van de Australische Gereformeerde Kerken (Launceston, Tasmania), is meer dan eens voor ketter uitgemaakt! Nee, niet door Rooms Katholieken of Moslims, maar... [More...]

De Westminster is een voluit gereformeerd belijdenisgeschrift - deel 2 (1944-1990)

De Westminster is een voluit gereformeerd belijdenisgeschrift - deel...

Versie -16/11: Toegevoegd: deputatenrapport 1967 beoordeling Westminster Confessie door ds. P. van Gurp en ds. C. Stam. PS: Ik heb wel alle Reformatie jaargangen, maar niet het blad Dienst 1957 nr.... [More...]

De Westminster is een voluit gereformeerd belijdenisgeschrift - deel 1 (1834-1944)

De Westminster is een voluit gereformeerd belijdenisgeschrift - deel...

Professor P. Biesterveld die al op 31 jarige leeftijd hoogleraar werd aan de Theologische School in Kampen (1894) en vanaf 1902 aan de Vrije Universiteit te Amsterdam heeft uitvoerig de... [More...]